Petr Beneš: Co není měřitelné, jako by neexistovalo

Dnešní digitální doba vyžaduje maximálně efektivní způsob řízení. Zvlášť, když se pohybujete v internetovém prostředí, kde se celé odvětví se vyvíjí tak rychle, že naprostá automatizace je životní nezbytnost. Ostatně to potvrzuje také David Kolář, o kterém jste si mohli přečíst v předchozím článku.
Petr Beneš, zakladatel a výkonný ředitel skupiny HyperMedia, je příkladem toho, kam vás můžete dostat cílevědomost a tvrdá práce. Už jako školák si přivydělával v prodeji, pak přišel pád první vlastní firmy a hned na to závratný vzestup. Dnes jeho společnost vlastní a provozuje devadesát webových portálů na mezinárodních trzích a patří mezi nejvýraznější hráče na českém trhu internetového marketingu.
Od brigádníka k řediteli
Petr Beneš začal pracovat už ve čtrnácti letech. Každý den, když mu skončilo vyučování ve škole, se přesunul k telefonu a prodával knihy. Dostal se k tomu nedobrovolně, musel splatit půjčku na telefon, který mu ukradli. Jako operátor call centra uzavřel denně až stovku úspěšných prodejů. Dařilo se mu natolik dobře, že brzy začal školit ostatní operátory a stal se vedoucím týmu.
„Nedokážu si představit, jak dnes dokáže jakékoli obchodní oddělení bez CRM existovat.”
První vlastní firmu založit v osmnácti. Prodával výpočetní techniku a po roce zkrachoval. Inzertní server HyperInzerce vznikl jako vedlejší projekt dvou počítačových nadšenců. Spolu s technicky zaměřeným kolegou ve správnou chvíli vycítili, že v českém prostředí chybí místo, kde by člověk mohl prodat cokoli. Tehdy totiž zadavatelé inzerce museli za umístění zaplatit, což se Petrovi Benešovi nelíbilo a rozhodl se to změnit. Veřejnost možnost inzerce zdarma upoutala a projekt se ujal. Tak byl v roce 2003 položen základ jedné z největších firem v oblasti internetového marketingu.
Přepálený růst
„Tehdy měl portál opravdu malou návštěvnost. První klienti měli reklamu třeba za 150 korun na měsíc! Naštěstí jsem měl vybudovanou dobrou klientskou základnu z předchozího zaměstnání,” vzpomíná na začátky Petr Beneš. K HyperInzerci ještě v rok založení přibyl katalog firem, elektroniky, aut a motocyklů. Jejich přidaná hodnota spočívala v tom, že byly napojené na inzertní systém. Návštěvníci stránek si tak mohli porovnat informace o zboží, jehož koupi zvažovali.
První problémy přišly paradoxně v době, kdy se HyperInzerci začalo nejvíc dařit. „Všechno se seběhlo hrozně rychle. Tehdy jsme museli zastavit a promyslet si, jak celý podnik znovu uchopit.” Ani jim se totiž nevyhnul syndrom mnohých firem, které rychle rostou, rozšiřují působnost, nabírají ve svižném tempu desítky lidí a zakladatelé začnou mít potíže podnik udržet pod kontrolou. „Vlastní podnik je živý organismus, musíte se mu neustále přizpůsobovat.”
„Díky CRM neměříte efektivitu práce podle pocitů, ale na základě reálných dat.”
A to se podařilo. Společnost úspěšně vstoupila na zahraniční trhy v 31 zemích, rozšířila se mimo jiné o srovnávač cen a slevový portál. Poslední tři roky buduje HyperMedia pod vedením Petra Beneše mediální zastoupení webů, které jim přímo nepatří, ale klienti si na nich mohou koupit reklamní prostor. „Postupně jsme se vypracovali do bodu, kdy jsme schopni nabídnout službu digitálního „all inclusive” partnera.”
Absolutní vláda automatizace
Čím se podařilo společnosti za šestnáct let působení dosáhnout takového rozvoje? „V první řadě klademe velký důraz na programatiku, která je v oboru digitálního marketingu nesmírně důležitá. Díky ní dokážeme zacílit inzerci na velice konkrétní skupiny lidí a maximalizovat efektivitu propagace.”
Dalším z pilířů úspěchu je efektivní obchodní systém. Tam spadá například dobře postavená CRM technologie, kterou si HyperMedia dlouhodobě vyvíjí a zdokonaluje. To, že umí zkontrolovat zadané IČO nebo pohlídat úhradu platby, je už standard každého základního systému. Ale opravdová hodnota leží v nadstandardně propracovaných funkcích. Dokáže třeba poslat notifikaci další akce, kterou musíte s klientem provést, oznámí vám, kdy končí aktuální kampaň nebo vám ukáže historii komunikace s daným zákazníkem. „Stačí otevřít jeho kartu a víte všechno. Nedokážu si představit, jak dnes dokáže jakékoli obchodní oddělení bez CRM existovat.”
Dokonalý přehled
CRM systém pomáhá i přímo s prodejem. „Díky němu víte, jaké produkty fungují, jací obchodníci dobře prodávají, co platí na určitého klienta. Takže neměříte efektivitu práce podle pocitů, ale na základě reálných dat.” Právě dostupnost obchodních čísel je pro Petra Beneše klíčová. Bez nich se jako vedoucí prodejců rozhodujete na základě pocitů nebo osobních preferencí. Systém vám ukáže, kdo do firmy konstantně přináší peníze a kdo má v uzavírání smluv mezery. „Náš systém je za léta praxe tak propracovaný, že jsme se rozhodli ho nezprostředkovávat,” uzavírá.
V aktuálním vydání magazínu Business Leaders si můžete v rozhovoru s Petrem Benešem přečíst více o jeho podnikání. Odhalíte třeba co považuje v rámci fungování skupiny HyperMedia za svou největší chybu.
Jestli vás zajímá oblast měření efektivity více do hloubky, přijďte si poslechnout vystoupení Petra Beneše na druhém ročníku konference Tajemství obchodu. Přehled řečníků najdete na webu události a novinky přidáváme na facebookovém profilu Business Leaders.
© Kateřina Hráská