Karolína Topolová: Žena, která změnila svět autobazarů

Můžete se dostat z místa řadového zaměstnance výš? A co třeba rovnou na vrchol? Takovou cestu má za sebou Karolína Topolová. Pozici generální ředitelky a předsedkyně představenstva společnosti AURES Holdings zastává už sedmým rokem. Pod sebou má 2 600 zaměstnanců a ročně skupina utrží 15 miliard korun.
Tentokrát vám nepřinášíme podnikatelský příběh o budování vlastního byznysu, ale ukázku toho, že pokud narazíte na správné obchodní partnery, můžete se vypracovat třeba do čela managementu. Stačí si věřit a mít odvahu vydat se do neznámého oboru.
Diplomová práce jako start kariéry
Jako studentka vysoké školy začala Karolína Topolová pracovat na částečný úvazek v call centru věrnostního klubu mezinárodní sítě hotelů Hilton. Netrvalo dlouho a dostala nabídku celý tým vést jako programová manažerka. Volba práce v tomto oddělení nebyla náhodná, v rámci studijního oboru marketingových technologií zpracovávala téma problematiky call center v diplomové práci.
„Ve 22 letech jsem měla započatou slibnou kariéru v řetězci hotelů Hilton. Tam jsem se seznámila s tehdejším majitelem a zakladatelem společnosti AAA Auto Anthony Dennym. Nikdy jsem neměla ambici, že jednou budu řídit firmu, která má čtyři tisíce zaměstnanců,” popisuje začátky profesní dráhy. Majitel „Áček” potřeboval někoho, kdo by mu pomohl zapojit nové technologie do rozvíjejícího se byznysu s ojetými auty. „Přišla nabídka do prostředí, které mi nic neříkalo. Ale já jsem si říkala, že budu ráda pracovat ve firmě, kde budu moct něco ukázat.”
„Jsem tam dvacet let a pořád mě to upřímně baví.”
Tak se z Karolíny Topolové stala projektová manažerka nového call centra. Vlastní pílí se jí podařilo vybudovat jedno z nejmodernějších a největších pracovišť tohoto druhu v České republice. „Ty začátky byly poměrně kontroverzní, už z podstaty oboru jako takového. I my jsme se s tím potýkali a bojujeme s tím stále.”
Přes krize k úspěchu
V roce 2006 převzala ještě vedení lidských zdrojů a jen o rok později se stala viceprezidentkou společnosti. „I já jsem udělala špatná rozhodnutí. Kolikrát jsem objevila člověka, protože jsem viděla potenciál v tom, co dělá. Ale pokud se v takové pozici člověk necítí dobře, nedá se to lámat přes koleno.”
Za rohem ale na novopečenou šéfovou číhala další nepříznivá situace. „Když jsme v roce 2007 vstupovali na burzu, měli jsme čtyři tisíce zaměstnanců. Jenže rok na to přišla krize a já musela snížit stav o zhruba dva tisíce šest set lidí. Musela jsem nechat jít spoustu dobrých zaměstnanců. Teď už zvládám špatné situace s větším nadhledem. Jinak to nejde, to bych se utrápila,” uvědomuje si.
Od roku 2012 je Karolína Topolová generální ředitelkou celé skupiny. Je jedinou ženou v čele společnosti mezi největšími obchodníky s auty v Evropě. Opakovaně se umisťuje v žebříčcích nejvlivnějších žen českého byznysu a jako uznávaná odbornice na problematiku call center přednáší na oborových konferencích. „Jsem tam dvacet let a pořád mě to upřímně baví. Nikdy jsem neměla pocit, že musím bilancovat, jestli to chci dělat nebo ne, protože pořád přicházely nové věci.”
Technologie a školení
Na vavřínech ale určitě neusnula. Na rozvoji svěřené firmy pracuje neúnavně dál. Největší investice je v současné době zaměřená na IT, kde „Áčka” zaměstnávají stovku programátorů. „Společnost se posunula do fáze, kdy má mimo klasického retailu i další aktivity. Vyvinuli jsme speciální software, který měl původně za úkol pomoci našemu byznysu, ale vzhledem k unikátnosti ho prodáváme i třetím stranám.”
Dlouhodobě se zaměřují také na zlepšení zákaznického servisu a retenci zákazníků. Těm je nutné nabídnout kvalitní vozy. S tím souvisí už zmíněné lidské zdroje, která Karolína Topolová stále pečlivě sleduje: „My zásadně nenabíráme lidi, kteří pracují s ojetinami. Všechny lidi si zaškolíme. Máme 70 dedikovaných trenérů, kteří se učí zaměstnance přicházející s auty do styku.”
Na konferenci vám Karolína Topolová předá svoje zkušenost s motivací obchodního týmu. Nepropásněte jedinečnou příležitost dozvědět se něco nového od této zkušené manažerky. Druhý ročník se koná opět pod záštitou magazínu Business Leaders v pražském Foru Karlín na konci března.
© Kateřina Hráská