Ivo Toman: Instinkt zabijáka jsem se musel naučit
Podnikání je tvrdá škola. I ten nejlepší nápad a promyšlený byznys plán může v praxi narazit. Někoho to odradí a vrátí se do zaměstnaneckého poměru, někdo se zvedne a jde makat dál. Jak uspět přes mnohačetnou nepřízeň osudu vám na konferenci přijde povědět další úspěšný obchodník.
Ivo Toman ví o obtížích podnikání své. První projekt, do kterého se pustil, skončil krachem a obrovskými dluhy. Dnes vede vlastní společnost Taxus International a jeho knihy zná půl milionu čtenářů. Na cestě k vrcholu musel ale překonat spoustu překážek.
Konec jednoho snu
Po roce 1989 začal Ivo Toman podnikat ve výrobě nábytku. V revolučním roce mu bylo 23 let a měl čerstvě vystudovanou Vysokou školu lesnickou a dřevařskou. „Vždycky jsem chtěl něco řídit; kromě toho, kdo by mě zaměstnal?” Celý život se totiž potýká se vzácným Tourettovým syndromem a následky meningitidy, kterou onemocněl v šesti letech.
„Oslovili mě proto, že jsem jim připadal charismatický. Tak jsem šel a přednášel.”
Jako dřevařský inženýr začal privatizovat tradiční stolárnu v Havířově. Co se zdálo jako dobrý nápad, skončilo fiaskem. Očekávané sny se nesplnily a o pár let později, ve 29 letech, mu na krku zůstaly milionové dluhy. Aby se jich zbavil, pustil se do přímého prodeje potravinových doplňků a finančních produktů: „Mě vstup do multilevelu finančně zachránil.”
Škola podnikání
Ani tady to ale na velký úspěch a zářnou kariéru vůbec nevypadalo. „Já jsem byl jako prodejce ve svých začátcích hrozně špatný. Začal jsem téměř šedesáti neúspěšnými prodeji v řadě. Takového blbce tam snad do té doby neměli,” vzpomíná Ivo Toman. Ale multilevel má obrovskou výhodu – zpětná vazba je okamžitá. Můžete se tak naučit hodně věcí a neuvěřitelně rychle. V podstatě je to rychloškola podnikání, která z nezkušeného obchodníka umí udělat ostříleného profíka.
Během jediného měsíce se Ivo Toman dokázal vypracovat z posledního místa na nejlepšího prodejce v síti. Co mu pomohlo k úspěchu? Musel na sobě zapracovat a naučit se, jak žádat na konci schůzky o peníze, taktiku, které dnes říká “instinkt zabijáka”. „Klienta musíte přimět k okamžité akci, aby se rozhodl hned a jasně, jestli bere, nebo nechává být,” popisuje svoje know-how.
Brzy si ho všimli pořadatelé přednášek o prodeji ze společnosti, kde byl zaměstnaný. Chtěli, aby udělal vystoupení na téma Jak mluvit s klientem. „Oslovili mě proto, že jsem jim připadal charismatický. Tak jsem šel a přednášel.” Ze začátku ho trápila obrovská tréma, ale tu nahradilo příjemné zjištění, že má posluchačům co předat. Následovalo další vystoupení v dceřiné společnosti na Slovensku, pak další konference a další přednášky. Zrodil se fenomén zvaný Ivo Toman.
Uplatnění získaných znalostí
Zkušenosti ze školení sepsal do prvních dvou knih o prodeji v multilevelu a vydělávání peněz. Ale to mu pořád ještě nestačilo. Dál vyhledával a studoval netradiční metody osobního rozvoje jednotlivců, aplikovanou psychologii a marketing. Všechny poučky rovnou zkoušel uplatnit v praxi přímého prodeje. Ukázalo se, že návody vyčtené z knih jsou často v reálném životě úplně nepoužitelné.
„Musíte pořád dokola zkoušet, co funguje.”
Proto v roce 1998 založil vlastní společnost Taxus International, kde může zkoušet nové postupy, taktiky a strategie v oblasti prodeje, marketingu a osobního rozvoje. Souběžně s pořádáním školení a psaním knih se od roku 2004 věnuje také nové metodě učení cizích jazyků, kterou vyvinul s bývalou manželkou Martinou Králíčkovou.
Musíte pořád zkoušet, na co lidé slyší
Způsob prodeje se za dob jeho aktivního působení změnil. Co bylo účinné před pěti lety, je dnes beznadějně zaostalé. Jedna věc je ale pořád stejná: „Lidská psychologie zůstává neměnná. Prodejní taktiky je třeba přizpůsobovat lidem, kteří používají jinou technologii, ale přemýšlí pořád úplně stejně.”
Úspěšný prodej je podle Iva Tomana o vytváření příznivých situací. „Musíte pořád dokola zkoušet, co funguje. Faktem je, že jakýkoli tip, jak takovou situace vytvořit, nemusí padnout na úrodnou půdu.” Dlouhodobě má obchodník jedinou možnost, a tou je nutnost nedržet se běžných prodejních taktik, ale neustále zkoušet nové přístupy. Na ty staré už můžou být zákazníci alergičtí nebo je umí rychle rozpoznat a odmítnout.
Přijďte si poslechnout přednášku Ivo Tomana na letošní konferenci Tajemství obchodu. Dozvíte se jeho tajemství úspěšného prodeje a určitě nezůstane jen u toho, protože na vás čeká celý den inspirace od plejády skvělých obchodníků. Pokud si navíc vyberete VIP vstupenku, budete mít možnost osobně poznat všechny vystupující a promluvit si s nimi o byznysu. S kolegy z Business Leaders se na vás těšíme už brzy v pražském Foru Karlín.
© Kateřina Hráská